[ Pobierz całość w formacie PDF ]
materialne informacje są skażone przez złudzenie, omylność, oszustwo i
niedoskonałość zmysłów. Ze względu na to, że wiedza wedyjska została
przekazana przez Najwyższego Pana, który jest transcendentalny do materialnego
stworzenia, jest ona wiedzą doskonałą. Jeśli otrzymamy tę wiedzę od Brahmy,
przez sukcesje uczniów, to znaczy, że uzyskamy wiedzę doskonałą.
Każde słowo, które słyszymy, powinno mieć określone znaczenie. Za słowem -
woda - kryje się określona substancja - woda. Podobnie jest ze słowem - Bóg.
54
Słowo to ma określone znaczenie. Jeśli uzyskamy znaczenie i objaśnienie tego
słowa od kogoś uwarunkowanego, to będzie to niedoskonałe. Bhagavad-gita,
będąca wiedzą o Bogu, została wypowiedziana bezpośrednio przez Osobę Boga. To
jest właśnie wiedza doskonała. Spekulanci umysłowi lub tak zwani filozofowie,
badający czym jest Bóg, nigdy nie zrozumieją Jego natury. Wiedza o Bogu musi
zostać przekazana w duchowej sukcesji uczniów od Brahmy, który jako pierwszy
otrzymał tę wiedzę od samego Boga. My możemy zrozumieć ją przez słuchanie
Bhagavad-gity od osoby autoryzowanej w sukcesji uczniów.
Kiedy mówimy o widzeniu musi występować forma. Zgodnie z naszym
odbiorem zmysłowym pierwszym doświadczeniem jest przestrzeń. Przestrzeń jest
początkiem formy. Z przestrzeni pojawiają się inne formy. Przedmioty wiedzy i
percepcja zmysłowa zaczynają się więc od przestrzeni.
[Zrimad-Bhagavatam canto 3, rozdz. 26, wersy 32 33 i znaczenia. BBT]
Brahma stworzył również naukę medyczną, sztukę militarną i muzykę,
oraz naukę o architekturze, a wszystkie pochodziły z Wed. Pojawiły się one
jedna po drugiej - poczynając od jego przedniej twarzy.
ZNACZENIE
Wedy zawierają, wszelkiego rodzaju, doskonałą wiedzę, która niezbędna jest
dla ludzkiego społeczeństwa i to nie tylko na naszej planecie, lecz również na
innych. Zrozumiałe jest, że tak jak konieczna jest sztuka muzyczna, tak również
niezbędna jest sztuka militarna - dla utrzymania porządku społecznego. Te
wszystkie dziedziny wiedzy są nazywane - upapurana, czyli uzupełnieniem Wed.
Głównym tematem Wed jest wiedza duchowa, lecz wszystkie inne rodzaje
wiedzy, tak jak te wymienione wyżej, również są potrzebne i mają umożliwić
ludzkiej istocie osiągnięcie wiedzy duchowej.
[Zrimad-Bhagavatam canto 3, rozdz. 12, wers 38 i znaczenie. BBT]
Dusza Brahmy objawiła się jako alfabety sparśa, jego ciało jako
samogłoski, zmysły jako syczący alfabet, siła jako środkowy alfabet, a jego
czynności zmysłowe jako siedem znaków muzycznych.
ZNACZENIE
W sanskrycie jest trzynaście samogłosek i trzydzieści pięć spółgłosek.
Samogłoskami są: a, aa, i, ii, u, uu, r, rr, l, e, ai, o, au - a spółgłoskami: ka, kha,
ga, gha, itd. Dwadzieścia pięć ( spośród spółgłosek ) pierwszych liter ( od ka do ma
) nazwano sparśa. Są także cztery antah-stha ( ya, ra, la i va ). Wśród usma są
trzy s s zwane talavya, murdhanya i dantya. Znakami muzycznymi są: sa, ri, ga,
ma, pa, dha, ni. Te wszystkie wibracje dzwiękowe są w oryginale nazywane śabda-
brahma, czyli dzwiękiem duchowym. Dlatego mówi się, że w Maha-kalpie Brahma
został stworzony jako inkarnacja dzwięku duchowego.
55
Wedy są dzwiękiem duchowym i dlatego nie ma potrzeby interpretowania ich
w sposób materialny. Powinniśmy wibrować je takimi jakimi są, chociaż
symbolicznie, dzwięki te wyrażone są przy pomocy liter, które są nam materialnie
znane. W ostatecznym rezultacie nie ma nic materialnego, ponieważ wszystko
pochodzi ze świata duchowego. Zatem manifestacja materialna jest nazywana
iluzją, we właściwym znaczeniu tego słowa. Dla dusz zrealizowanych istnieje
jedynie duch.
Brahma, jako zródło transcendentalnego dzwięku, jest reprezentantem
Najwyższej Osoby Boga. Jest zatem ponad koncepcją zamanifestowania i nie
zamanifestowania. Jest pełną formą Prawdy Absolutnej i obdarzony jest
wielorakimi energiami.
ZNACZENIE
Pozycja, którą zajmuje Brahma, jest najbardziej odpowiedzialną we
wszechświecie i powierzana jest ona najdoskonalszej osobie. Kiedy zdarza się, że
nie ma odpowiedniej osoby, która mogła by przyjąć tę pozycję, wówczas Najwyższa
Osoba Boga musi pojawić się jako Brahma osobiście. W świecie materialnym
Brahma jest pełną reprezentacją Najwyższego Boga i od niego pochodzi
transcendentalny dzwięk - pranava. Zatem, jest on obdarzony wielorakimi
energiami, z których zostają zamanifestowani różni półbogowie, tacy jak: Indra,
Czandra, Varuna.
Nawet wtedy, gdy Brahma ujawnił tendencję seksualnego cieszenia się własną
córką nie umniejszył swej transcendentalnej wartości. Ukazanie takiej tendencji
przez Brahmę ma pewien cel i dlatego nie został on potępiony, jak miałoby to
miejsce w przypadku zwykłej żywej istoty.
[Zrimad-Bhagavatam canto 3, rozdz. 12, wersety 47-48 i znaczenia.. BBT]
Niebiańskie gatunki istot ludzkich, takie jak Gandharvowie i Vidyadharowie,
Czaranovie i anioły, reprezentują Jego muzyczny rytm. Potrafią oni śpiewać
bardzo pięknie. Ich śpiew zachwyca nawet półbogów. Rytm muzyczny tych istot
reprezentuje muzyczny zmysł Pana. Jak więc może być On bezosobowy ?
[Zrimad-Bhagavatam canto 2, rozdz. 1, wers 36 - fragment znaczenia.. BBT]
...Nektar z ust. Pana Kryszny przekazywany jest Jego różnym małżonkom,
które dzięki temu uczą się sztuki muzycznej, tańca, ubierania, ozdabiania i
innych umiejętności, którymi pózniej rozkoszuje się Pan. Rzeczy takie jak
muzyka, taniec, i sztuka ozdabiania, których przeznaczeniem jest sprawienie
przyjemności Panu, nie są oczywiście niczym pospolitym, gdyż już na samym
początku Pan został określony jako para - czyli transcendentalny. Ta duchowa
wiedza nie jest znana uwarunkowanym, pogrążonym w zapomnieniu duszom.
Zrila Vyasadeva - będąc inkarnacją Najwyższego Pana - skompilował pisma
wedyjskie z myślą o przywróceniu uwarunkowanym duszom wiedzy o ich
wiecznym związku z Panem. Zatem pisma wedyjskie, czyli nektar przekazywany
przez Pana Swoim towarzyszkom, mającym z Nim związek małżeński, należy
56
próbować zrozumieć, słuchając go z lotosowych ust Vyasadevy lub Zukadevy
Goswamiego.
Stopniowy rozwój wiedzy transcendentalnej umożliwi nam wzniesienie się do
poziomu transcendentalnej sztuki tańca i muzyki, demonstrowanej przez Pana w
Jego rasa-lila. Zrozumienie transcendentalnej natury tańca i muzyki rasa jest
bardzo trudne bez posiadania wiedzy wedyjskiej. Jednak, czyści bhaktowie Pana
zawsze rozkoszują się tym nektarem, niezależnie od tego, jak jest on
manifestowany. Bez względu na to, czy są to głębokie dyskusje filozoficzne, czy też
pocałunki Pana w tańcu rasa - przynoszą one bhaktom jednakową radość, gdyż
pomiędzy tymi dwoma formami nektaru nie ma żadnej różnicy.
[Zrimad-Bhagavatam canto 2, rozdz.4, werset 24 - fragment znaczenia. BBT]
Ze względu na transformację przestrzeni powstaje powietrze, posiadające
cechy dotyku i zgodnie z zasadą następstwa jest ono również pełne dzwięku,
oraz podstawowych elementów długości życia: percepcji zmysłowej, mocy
umysłu i siły ciała. Z biegiem czasu i natury, powietrze także ulega
transformacji, a w jej wyniku powstaje ogień, który przyjmuje formę
posiadającą dotyk i dzwięk. Z transformacji ognia powstaje woda - pełna
soku i smaku. Zgodnie z zasadą następstwa, posiada ona także formę, dotyk,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]