[ Pobierz całość w formacie PDF ]
w malarstwie. Najstarsze dzie a sztuki przedstawiaj scen chrztu Jezusa w Jordanie
w sposób bardzo prosty, bez adnego przepychu i ceremonia u. Wielkie wydarzenia duchowe
rozgrywaj si zazwyczaj z du prostot (H. Daniel Rops).
Nasz modlitw rozpocznijmy od d szej kontemplacji sceny chrztu Jezusa w Jordanie.
Odwo ajmy si przede wszystkim do opisu ewangelicznego. Mo emy opis ten ubogaci
wizj przedstawion na jakim znanym nam obrazie chrztu Jezusa: t umy ludzi otaczaj Jana
Chrzciciela. Cierpliwie oczekuj na jego chrzest. Do t umu dyskretnie do cza si Jezus.
Staje pomi dzy grzesznikami, którzy chc wyzna swoje winy i s abo ci przed Janem. W ten
sposób Jezus upodabnia si do grzesznego ludu. Przyjmuje bowiem na siebie wszystkie jego
grzechy, cho sam adnego grzechu nie pope ni . I to w nie czyni Go podobnym do nas we
wszystkim, oprócz naszych grzechów.
Ale Jan Chrzciciel, podobnie jak Symeon w wi tyni Jerozolimskiej, za natchnieniem Ducha
rozpoznaje jednak w Jezusie Mesjasza. Spontanicznie protestuje, podobnie jak uczyni to
pó niej Piotr przed umyciem nóg przez Jezusa: To ja potrzebuj chrztu od Ciebie, a Ty
przychodzisz do mnie? Ale Chrystus wyja nia i uspokaja swego Poprzednika: Pozwól teraz,
bo tak godzi si nam wype ni wszystko, co sprawiedliwe.
W przeciwie stwie do Piotra w Wieczerniku, Jan Chrzciciel w swej pokorze nie broni si
dalej i pos usznie chrzci Jezusa wod . Ws uchajmy si w ten pi kny dialog Mesjasza z Jego
Poprzednikiem. Z dialogu tego przebija pokora, uleg i uni enie wobec siebie nawzajem
oraz wobec Ojca niebieskiego. Nie wchodz c w zb dne w tym momencie analizy
egzegetyczne, kontemplujmy tak e Ducha Bo ego zst puj cego jak go bic
i przychodz cego na Niego. Ze szczególn uwag przez d sz chwil s uchajmy s ów, które
Ojciec wypowiada nad swoim Synem: Ten jest mój Syn umi owany, w którym mam
upodobanie.
Donios chrztu Jezusa objawia nam donios naszego chrztu, który jest pierwszym
darem, jaki Ko ció nam ofiarowa .
w. Chromacjusz z Akwilei w swojej homilii pi knie czy chrzest Jezusa z naszym chrztem:
On zanurzy si w wodzie, aby my zostali oczyszczeni z brudu win; On przyj k piel
odrodzenia, aby my si odrodzili z wody i Ducha wi tego. Tak wi c chrzest Chrystusa jest
obmyciem win naszych, jest odnowieniem ycia prowadz cego ku zbawieniu.
w. Grzegorz z Nazjanzu powie natomiast: Chrystus zostaje o wiecony, zosta my o wieceni
wraz z Nim; Chrystus zostaje w wodzie zanurzony, zejd my razem z Nim, aby my razem te
zostali wywy szeni.
W obecnej kontemplacji dzi kujmy Jezusowi za Jego Bosk pokor , dzi ki której ju na
samym pocz tku swojej publicznej dzia alno ci istniej c w postaci Bo ej, nie skorzysta ze
sposobno ci, aby na równi by z Bogiem. (...) A w zewn trznym przejawie, uznany za
cz owieka, uni samego siebie i przyj chrzest razem z grzesznikami. Uni enie Jezusa nad
Jordanem jest zapowiedzi i obietnic Jego uni enia si do mierci i to mierci
krzy owej (Flp 2, 6 8).
Po kontemplacji chrztu Jezusa przejd my do kontemplacji naszego chrztu. Odwo uj c si do
znanych nam okoliczno ci naszego chrztu oraz do naszej wyobra ni, chciejmy przypomnie
sobie w asny chrzest. Wyobra my sobie najpierw ko ció parafialny, a w nim chrzcielnic ,
przy której zostali my ochrzczeni. Przywo ajmy te w pami ci naszych rodziców oraz
rodziców chrzestnych. Przedstawmy sobie ca ceremoni chrztu, szczególnie za sam
moment, w którym kap an polewa g ow wod , wymawiaj c: ... ja ciebie chrzcz w imi
Ojca i Syna, i Ducha wi tego.
By to moment, w którym Bóg Ojciec wypowiedzia nad nami s owa: Ty jest mój Syn
umi owany, w Tobie mam upodobanie (Mk 1, 11). W ten sposób Bóg Ojciec przyj nas jako
swoje przybrane dzieci, Chrystus uzna nas za swoich braci i przyjació , a Duch wi ty
uczyni z nas swoje mieszkanie.
Dzi kujmy za ten prosty, ale jednocze nie pe en tajemnicy gest Ko cio a ofiarowany nam
w imieniu Trójcy wi tej; gest maj cy decyduj ce znaczenie dla ca ego naszego ycia
duchowego.
Pro my gor co, aby zasiane na chrzcie ziarno synostwa Bo ego, braterstwa w Chrystusie
i wi to ci w Duchu wi tym zosta o przez nas przyj te; aby ziarno to ros o w nas, aby
wydawa o owoce przemiany i nawrócenia. Przepraszajmy tak e, e nie zawsze byli my
wiadomi wielko ci tajemnicy chrztu, e nie korzystali my w pe ni z tej aski.
2. Bóg w Trójcy wi tej
Duch wi ty, zst puj c na Jezusa w postaci go bicy, objawia istniej jedno pomi dzy
trzema Osobami Boskimi: Ojcem, Synem i Duchem wi tym. A z nieba odezwa si g os:
Ty jest mój Syn umi owany, w Tobie mam upodobanie (Mk 1, 11).
Zwrot z nieba odezwa si g os w j zyku hebrajskim wyra a objawienie si Boga. Chrzest
Jezusa w Jordanie, ukazuj cy jedno pomi dzy Ojcem, Synem i Duchem wi tym, jest
nowym objawieniem si Boga. Jahwe znany dot d Izraelowi jako monoteistyczny Bóg,
ods ania teraz pe niej swoje Boskie Oblicze; objawia si jako Trójca, Wspólnota Mi ci
Trzech Osób.
W rzeczywisto ci osobowe oblicze Boga mówi kardyna J. Daniélou ods ania si nam
jako oblicze trzech Osób: Ojca, Syna i Ducha wi tego. ycie Trójcy jest osobowe jedynie po
to, by by przekazywanym. Tajemnica daru mi ci pomi dzy Osobami Trójcy jest wyrazem
Ich ycia. Ojciec odwiecznie udziela siebie Synowi we wszystkim, co posiada. Dzi ki temu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]