[ Pobierz całość w formacie PDF ]
konsekwencji rytmiczne wychylenie jest rozumiane w ten właśnie sposób, lecz nie miałoby
żadnego znaczenia, gdyby nie uznanie prawdy o reinkarnacji.
Lecz hermetycy twierdzą, że mistrz bądz zaawansowany uczeń jest w stanie, w dużym
stopniu, uciec wychyleniu w stronę bólu, poprzez wcześniej wspomniany proces neutralizacji.
Wznosząc się na wyższą płaszczyznę ego, unika się wielu doświadczeń, które spotykają
tych, którzy żyją na niższej płaszczyznie.
Prawo kompensacji odgrywa ważną rolę w życiu mężczyzn i kobiet. Można zauważyć, że
generalnie za wszystko płaci się cenę w posiadaniu i w braku. Jeśli ktoś ma jakąś rzecz,
brakuje mu innej równowaga jest utrzymana. Nikt nie może równocześnie mieć ciastka i
go zjeść . Wszystko ma swoje przyjemne i nieprzyjemne strony. Za rzeczy, które zyskujemy,
zawsze płacimy tymi, które tracimy. Bogaci posiadają wiele, czego brakuje ubogim, ale ubo-
dzy często posiadają rzeczy będące poza zasięgiem bogatych. Milioner może lubować się w
biesiadach, gdzie dzięki swojemu bogactwu zapewnia wszystkie smakołyki i luksusy na stole,
podczas gdy brakuje mu apetytu, by cieszyć się z nich. Zazdrości on apetytu i trawienia
pracownikowi, któremu brakuje bogactw i skłonności milionera, a który czerpie więcej przy-
jemności ze zwykłego jedzenia niż milioner mógłby uzyskać, nawet gdyby jego apetyt nie był
stłumiony ani trawienie zrujnowane, gdyż chęci, nawyki i inklinacje się różnią. I tak jest w
życiu. Prawo kompensacji ciągle działa, dążąc do równoważenia i kontrrównoważenia, zaw-
sze wykonując swoje działanie, nawet jeśli potrzeba kilku wcieleń, by wahadło rytmu powró-
ciło.
COPYRIGHT © 2003 FRANZBARDON.PL
KYBALION 43
ROZDZIAA XII
PRZYCZYNOWOZ
Każda przyczyna ma swój skutek; każdy skutek ma swoją przyczynę; wszystko dzieje się według Prawa;
przypadek to jedynie nazwa na nieznane Prawo; istnieje wiele płaszczyzn przyczynowości, lecz nic nie wymyka
siÄ™ Prawu Kybalion.
Szóste wielkie prawo hermetyczne prawo przyczyny i skutku zawiera prawdę, że
Prawo przenika Wszechświat, że nic nie dzieje się przypadkiem, że przypadek to jedynie
określenie wskazujące istniejącą, lecz nie rozpoznawaną czy postrzeganą przyczynę, że
zjawisko jest ciągłe, bez przerw i wyjątków.
Prawo przyczyny i skutku leży u podstaw wszelkiej naukowej myśli, starożytnej i współ-
czesnej, a zostało sformułowane przez nauczycieli hermetycznych w najwcześniejszych
dniach. Gdy toczono wiele różnych dysput pomiędzy różnymi szkołami filozoficznym, doty-
czyły one szczegółów działania tego prawa, a jeszcze częściej znaczenia określonych słów.
Podstawowe prawo przyczyny i skutku zostało przyjęte za poprawne przez praktycznie
wszystkich myślicieli świata, wartych swej nazwy. Każde inne podejście byłoby zabraniem
zjawisk Wszechświata z domeny prawa i porządku i przeniesieniem ich pod kontrolę wy-
obrażonej rzeczy, którą ludzie nazywają przypadkiem .
Krótkie zastanowienie się ukaże wszystkim, że w rzeczywistości nie ma takiej rzeczy jak
czysty przypadek. Słownik Webstera definiuje słowo przypadek jak następuje:
Przypuszczalny czynnik lub rodzaj aktywności inny niż siła, prawo czy cel; operacja czy
aktywność takiego czynnika; prawdopodobny efekt takiego czynnika; zdarzenie; traf; zjawi-
sko etc.
Lecz niewielkie zastanowienie się ukaże, że nie istnieje coś takiego jak przypadek , w
znaczeniu czegoś będącego poza prawem czegoś poza przyczyną i skutkiem. Jak mogło-
by coś działać w pełnym zjawisk Wszechświecie, niezależnie od jego praw, porządku i cią-
głości? Takie coś byłoby całkowicie niezależne od dążenia do porządku we Wszechświecie,
a tym samym nadrzędne w stosunku do niego. Wyobrażamy sobie, że nic poza WSZYST-
KIM nie istnieje poza Prawem, a to tylko dlatego, że WSZYSTKO samo w sobie jest PRA-
WEM. Nie ma we Wszechświecie miejsca na coś będącego poza Prawem i niezależnego od
niego. Istnienie takiego czegoś sprawiałoby, że wszystkie prawa natury byłyby nieefektywne,
a to stworzyłoby chaotyczny nieporządek i nieprawość we Wszechświecie.
Dokładne badanie pokaże, iż to, co nazywamy przypadkiem , jest jedynie określeniem
odnoszącym się do niejasnych przyczyn; przyczyn, których nie jesteśmy w stanie postrzegać;
przyczyn, których nie rozumiemy. Słowo przypadek wywodzi się ze słowa oznaczającego
upadek (jak np. upadek kości do gry), gdzie ideą jest, że upadek kości (i wiele innych rze-
czy) dzieje się bez związku z żadną przyczyną. I właśnie w takim sensie generalnie używa
się tego określenia. Lecz kiedy dokładnie zbada się tę materię, to widać, że nie ma żadnego
przypadku w upadku kości do gry. Za każdym razem, gdy kość upada i ukazuje określoną
cyfrę, posłuszna jest prawu tak samo niezmiennemu jak to, które rządzi obrotem planet
[ Pobierz całość w formacie PDF ]